miércoles, 22 de abril de 2009

La integració o la divisió



Resoldre l’encaix de les grans infraestructures amb la trama de la ciutat és l’objectiu que han portat al desenvolupament d’ambdós projectes, tan el de la Rambla Brasil com el projecte de Sants.
Tot i tenir diferents peculiaritats i punts de partida pel fet de respondre a dos emplaçaments diferents, responen a la mateixa problemàtica: la necessitat d’eliminar barreres i lligar el que hauria de ser un mateix teixit. Penso que les dues solucions resolen d’una manera estudiada el problema de la barrera que produeixen les grans infraestructures. Tot i així, crec que en el cas de Sants el problema és major. La diferència de cotes i el fet d’haver de comptar amb els trens d’alta velocitat, les línies de Renfe i les de metro creen tot un repte a l’hora de proposar una bona solució. Penso que el barri guanyarà molt amb un gran eix verd que permetrà la permeabilitat, el sanejament i una espai on poder passejar tranquil·lament. Després de la visita, em va quedar l’incògnita de saber si els diversos passos projectats per travessar les vies resoldran el problema i hauran aconseguit aquest lligam. Esperem que sí.

En el cas de Vilafranca, les grans vies rodades rodegen la ciutat i d’aquesta manera no creen conflicte a la Vila tot i que sí que existeix el problema de la integració de les vies del tren (marcat en blau).
Adjunto un plànol per explicar un mica la problemàtica. La zona A fins ara bàsicament industrial sempre ha quedat separada de la resta de la ciutat perquè les vies eren una barrera física important que no jugava un paper afavoridor en la seva integració.
No obstant, amb l’últim projecte de creixement de la ciutat (zona B- barri de la Girada), es va posar solució al problema de les vies, que ja feia anys que era discutit i demanat per tots els veïns. Fins ara la via significava l’acabament del barri del poble nou, un indret fosc, no gaire segur i una barrera al creixement i a la unió amb la resta de la comarca. Ja fa uns anys han començat les obres del cobriment de les vies del tren que generarà un espai lliure de comunicació. Una rambla d’unió del nou barri amb el barri del poble nou. A més a més, la girada consta de tota una franja d’equipaments que ocupa el perímetre nord del barri (tocant a les vies) que asseguraran l’activitat i el bon funcionament de la nova rambla.

No hay comentarios:

Publicar un comentario